Parkour Park

Ismerd meg röviden, hogyan jelöljük a térképen, mi jellemző a Parkour pályára és melyek ennek a mozgásformának a főbb ismérvei. 🙂

hirdetés

Parkour Park jelölései a térképen

Parkour jelölése - Free Sport Parks térkép

Címkéje a térképen: Parkour Park

A Parkour jelölése a térképen az olívazöld kör ikon. Az i-betűs körrel jelölt helyszín pedig videón is megnézhető a park adatlapján.

Parkour jellemzői

A Parkour Park legfőbb ismérve, hogy jellemzően vízszintes, függőleges, ferde és hajlított rudakból, falelemekből álló eszközökből tevődik össze, amelyek gömbökön keresztül kacspolódnak egymáshoz, amiken a Parkour mozgásforma elemei gyakorolhatók.

Parkour Park - Budapest (XII. kerület), Városmajor - Free Sport Parks térkép
Parkour Park - Budapest (XII. kerület), Városmajor
  • Elnevezései: Parkour Park / Parkour Pálya / Freerunning / Szabadfutás
  • Pálya borítása: gumi
  • Nyitva tartás: általában 0-24 órában nyitva vannak, de van köztük olyan is, amelyik bekerített helyen van, korlátozott nyitvatartással (pl napfelkeltétől napnyugtáig, stb.), amit a bejáratnál feltűntetnek.

Mindig ügyeljünk a parkok, eszközök és pályák tisztaságára és a higiéniára, hogy legközelebb is vidáman menjünk oda sportolni! Ha pedig rongálást, hibát észlelsz, akkor jelentsd be nekünk, hogy mielőbb kijavíthassák az illetékesek. "Tiszta sportpark, rendes sportolók" 🙂

Parkour főbb ismérvei

A jelöléseken és az általános jellemzőkön túl ismerd meg a Parkour, valamint a Freerunning (Szabadfutás) mozgásforma főbb ismérveit is.

A Parkour lényege

  • A parkour olyan extrém sport, amelyben akadályokon keresztül jutunk el minél effektívebben (gyorsan, kevés energia befektetéssel) egyik helyről a másikra.
  • A parkour lényege az, hogy A pontból B pontba minél gyorsabban és minél látványosabban jussunk el.

(Kép forrása: Wikipedia)

Parkour lényege - Free Sport Parks térkép

  • Alapjában véve a parkour nem tartalmaz akrobatikus trükköket és szaltókat, csak eszközt biztosít a gyors útmegtételhez, mert
    • sem egészségügyi, sem gyorsasági szempontból nem mindegy az érkezés vagy egy akadályon való átugrás.
    • egy rossz lépés vagy ugrás kárt okozhat az ízületben, ami akár komoly sérüléshez is vezethet.
  • A parkourral gyakran összekevert freerunning (magyarul szabadfutás) hasonló sportág.
    • Itt a „szimpla” futás, ugrálás, mászás mellett vannak szaltók és akrobatikus trükkök is, de lényegében a két sportág nagyon hasonló egymáshoz.

A parkourban nincsenek szigorúan meghatározott mozdulatok vagy kötött mozdulatsorok. Minden akadályon való átkelés egyedi és egyéntől függő. A parkour lényege, hogy a test izomzatát fejlesszük, valamint a megfelelő technikával minél hatékonyabban keljünk át egy-egy akadályon.

    • Átugrás, ahol általában először a kezünket letéve átsegítjük a hátsó végtagjainkat is, majd továbbfutunk. Sok fajtája létezik.
    • Érkezés, ahol mozgási energiánk csökkentése végett hagyjuk a térdeinket berogyni guggoló állapotba.
    • Egyensúlyozás, ahol karjainkat kinyújtva sétálunk/futunk végig az akadály gerincén.
    • Ugrás a két akadály közötti rés fölött.
    • Lengés, ahol egyik tárgyról a másikra lendületből „átlendülünk”.
    • Falfutás, ahol nekifutunk egy magas falnak és a falra föllépünk, a vízszintes mozgást függőlegessé alakítjuk.
    • Felmászás/tolás, ahol lógó pozícióból a lábainkkal lendületet adva olyan pozícióba kerülünk, amiben a kezünkön támaszkodunk, lehetővé téve a felmászást.
    • Gurulóátfordulás, ahol egy magas helyről leugorva a földet érésnél így tompítjuk az érkezési energiát.
    • Kezünkön lógás, ez tartja a felsőtestünket, a lábunkkal támasztjuk az akadályt, ezzel előkészítjük magunkat a feltolásra.
    • Kong; az akadály felé futunk merőlegesen, majd a két kezünket letéve ellökjük a magunkat az akadálytól és átugorjuk azt.
    • Pontos érkezés, ahol egy tárgyról egy másik kis érkező felületű tárgyra ugrunk zárt lábbal.
    • Elrugaszkodás, ahol egy falfutást alkalmazva egy magasabb pontot érünk el. (Például a fal mellett egy fa ágát, amelyet csak a falról elrugaszkodva érünk el.)
  • Nincsen semmilyen kötelező ruházat vagy alapfelszereltség, de ajánlatos egy jobb futócipő, egy mozgást nem akadályozó rövidnadrág, egy póló vagy ujjatlan trikó.
  • Akiknek vékony a bőrük, azoknak a tenyérre egy cérna- vagy biciklis kesztyű, kezdőknek pedig esetleg könyök- és térdvédő.

Az ismertető forrása és további információk a Wikipedia Parkour oldalán érhetőek el.

"A sportolás legyen része az életednek, legyen része az egészségednek!"

Free Sport Parks