Kosárlabda
Ismerd meg röviden, hogyan jelöljük a térképen, mi jellemző a köztéri Kosárlabdapályára és melyek a főbb játékszabályok.
hirdetés
Tartalom / Contents
Kosárlabdapálya jelölései a térképen
Címkéje a térképen: Basketball
A Kosárlabda jelölése a térképen a vörös kör ikon. Az i-betűs körrel jelölt helyszíneknél az adatlapon extra funkciók is elérhetőek (pl. értékelés, kép és videó hozzáadás).
Kosárlabdapálya jellemzői
A Kosárpálya legfőbb ismérve, hogy két egymással szemben lévő kosárpalánk van felállítva rajta.

- Elnevezései: Kosárlabdapálya / Kosárpálya
- Pálya mérete: a hivatalos európai méret 28 m × 15 m méretű (NBA-nél ez 28,65 m × 15,24 m). A köztereken ez teljesen változó, találunk kis méretű pályákat és nagy méretűeket is.
- Pálya felfestései: találunk felfestéssel és felfestés nélküli kosárpályákat is
- Kosárpalánk kialakítása: általában kétféle verzióval találkozhatunk; van önálló kosárpalánk, és focikapura rögzített palánk.
- Kosárpalánk mérete: A hivatalos forma és méret az téglalap alakú, 180 cm x 105 cm. A köztereken itt is általában két verzió van a kisméretű palánk és a nagyméretű palánk.
- Háló: többnyire (már) nincs háló a gyűrűn, de azért találhatunk kosárpályát hálóval és láncoshálóval is.
- Pálya borítása: általában aszfalt / gumi / föld
- Nyitva tartás: általában 0-24 órában nyitva vannak, de van köztük olyan is, amelyik bekerített helyen van, korlátozott nyitvatartással (pl napfelkeltétől napnyugtáig, stb.), amit a bejáratnál feltűntetnek.
Mindig ügyeljünk a parkok, eszközök és pályák tisztaságára és a higiéniára, hogy legközelebb is vidáman menjünk oda sportolni! Ha pedig rongálást, hibát észlelsz, akkor jelentsd be nekünk, hogy mielőbb kijavíthassák az illetékesek. "Tiszta sportpark, rendes sportolók"
hirdetés
Mekkora a kosárlabdapálya mérete?
(Kép forrása: MightyGoods)
Kosárlabda szabályok röviden
A jelöléseken és az általános jellemzőkön túl ismerd meg az alapvető szabályokat is.
- A labda lepattintása (labdavezetés) nélkül a labdával nem lehet két lépésnél többet haladni. Ha ezt a játékos nem tartja be, akkor lépéshibát ítélnek ellene, és az ellenfél folytathatja a játékot. (A játékosnak a labdához érni tilos!)
- A másik ehhez hasonló szabály az, hogy ha a játékos befejezi a labdavezetést, akkor nem kezdheti azt újra, mert az „kétszer indulás”, és az ellenfél kapná meg a labdát.
- Ha egy játékos felugrik labdával a kezében (például dobáshoz), de úgy esik vissza a földre, hogy még mindig a kezében van a labda, akkor az lépéshiba (ez alól kivétel, ha egy lábon vagy felugrás után egy lábra érkezve kapta meg a labdát, mert ilyenkor erről a lábáról felugorhat, és leérkezhet páros lábra, de ilyenkor már nem sarkazhat).
- A kosárlabdázás alapvetően érintkezés nélküli játék. Ha az ellenféltől valaki kosarat akar szerezni, és ezt mi meg szeretnénk akadályozni, akkor nem szabad megütni a kezét, meglökni, ütközni vele stb.
- A 3 pontos vonalon belüli dobás kettőt ér, ezt középtávoli vagy – ha a büntetőterületen belülről történik, akkor – közeli dobásnak nevezzük.
- A 3 pontos vonalon kívüli kosár három pontot ér, ezt távoli dobásnak nevezzük.
- Ha valakit dobás közben faultolnak (szabálytalankodnak vele szemben), de a dobó bedobja a labdát, akkor ért a kosár, és plusz 1 büntetődobást végezhet el.
- Ha nem ment be a labda, akkor annyi büntetődobás jár neki, ahány pontos (2 vagy 3) volt a dobási kísérlete.
- Ha a támadó csapat a félpályán átvitte a labdát, azt már nem szabad visszavinni a védő térfélre, mert az visszajátszás, és ilyenkor az ellenfél kapja meg a labdát.
- Ahhoz, hogy a támadótérfélre átvigye a labdát, a csapatnak 8 másodperc áll rendelkezésére (az NBA-ben 10).
- Egy labda akkor van kinn, hogyha az alapvonalon vagy az oldalvonalon kívül lepattan, vagy olyan játékost vagy tárgyat érint, aki/ami szintén kint van.
- Ha nem pattan le vagy rájuk, és vissza tudják juttatni a pályára, a játék folytatódhat.
- Nagyjából ugyanez érvényes a visszajátszásra a középvonal tekintetében néhány eltérés mellett.
- A támadó játékos nem tartózkodhat (az NBA-ben a védekező játékos sem) a büntetőterületen (a gyűrű alatti – esetlegesen – festett zóna) belül egyhuzamban 3 másodpercnél tovább. Ha ezt megteszi, a labdát elveszik a vétkes játékos csapatától.
- A támadó csapatnak 24 másodperce (támadóideje) van, hogy kosárra dobjon. Ha lejár a támadóidő, elveszítik a labdát.
- Ha a labda érinti a gyűrűt, akkor 14 másodpercet ismét kap a támadó csapat. De ha csak palánkot ér a labda, az óra megy tovább.
- Magyarországon (a FIBA szabályai szerint) 5 személyi hiba után a játékost le kell cserélni, és nem térhet vissza a játéktérre, az NBA-ben 6 személyi hibával lehet kipontozódni (ott azonban 4×10 helyett 4×12 perc a játékidő).
A fenti játékszabályok forrása és további információk a wikipédia kosárlabda oldalán érhetőek el.
Sportközösségek
Itt gyűjtjük azokat a sportközöségeket, ahol ingyenesen is tartanak rendszeres foglalkozásokat, edzéseket és/vagy tanácsadást a kültéri, közösségi kosárlabda pályákon. Te is javasolhatsz ilyen sportközösségeket, amit a lenti gombra kattintva tudsz elküldeni nekünk.
Hamarosan...
Hamarosan...
Kosárpályák videóval
"A sportolás legyen része az életednek, legyen része az egészségednek!"