Szabályok

Közösségi sportterek újranyitása

Közösségi sportterek újranyitása, de hogyan? - Free Sport Parks Térkép Blog

Egyre több országból érkeznek hírek, hogy a járványügyi helyzet miatt kialakított szigorításokon, korlátozásokon már könnnyíteni terveznek vagy el is kezdték azt. Az intézkedésekben közös, hogy a fokozatosság és az elővigyázatosság mentén valósulnak meg számtalan szempont figyelembevételével. A köztéri közösségi sportterek esetében is sok szempontot kell mérlegelni. Ezzel kapcsolatban kikértük Harmati Balázs (II. Kerületi Sport és Szabadidősport Nonprofit Kft.) véleményét is, akivel már a közösségi sportnap kezdeményezésünkön is együttműködtünk.

A térképen jelenleg 21 kategóriába soroljuk a közösségi sporttereket és az eddigi tapasztalataink, visszajelzéseink alapján készítettünk egy könnyen átlátható rendszerezést, amiben osztályozzuk a helyszíneket a bennük rejlő egészségügyi kockázatok alapján és bemutatunk javaslatokat is ezek csökkentésére. Ezzel szeretnénk alternatívákat, ötleteket mutatni a parkokat üzemeltető városoknak, kerületeknek és településeknek a saját enyhítő fokozataik előkészítéséhez. A mozogni vágyók pedig jobban átláthatják, hogy az egyes intézkedések milyen okokból szolgálhatják majd az ő érdekeiket.

 

Egészségügyi kockázatok

A Covid-19 vírus egészségügyi kockázatait a közösségi sportterek esetében három szempont szerint vizsgáltuk meg:

  • A testkontaktus

itt azt vizsgáljuk, hogy az adott sportparkban űzhető sportnál, mozgásformánál alapesetben (amikor nincs járvány) mennyire van jelen a közvetlen testérintés, testkontaktus a másik féllel, sporttárssal szemben? Oka: a vírus terjedését nagyban csökkenthetjük, ha nem érintkezünk olyan emberekkel, akik nem élnek velünk egy háztartásban.

 

  • Az eszközkontaktus

itt azt vizsgáljuk, hogy az adott sportparkban űzhető sportnál, mozgásformánál alapesetben (amikor nincs járvány) van-e olyan eszköz, sportszer, amit többen is megfognak, megérintenek. Oka: a vírus terjedését nagyban csökkenthetjük, ha minél kevesebbet érintkezünk olyan felületekkel, tárgyakkal, amit számtalan más ember is megfoghat, használhat, kiváltképp, ha ezek az eszközök nincsenek rendszeresen fertőtlenítve.

 

  • A távolságtartás: legalább 2 méter

itt azt vizsgáljuk, hogy az adott sportparkban űzhető sportnál, mozgásformánál alapesetben (amikor nincs járvány) mennyire tartható be, hogy minimum 2 méterre legyünk sporttársunktól. Oka: eddigi ismereteink alapján a vírus csepfertőzés útján terjed, vagyis az általunk kilégzett, kilehelt, kifújt, kiköhögött levegővel, amit a másik fél nem megfelelő távolságból így könnyen belélegezhet, vagy a saját testfelületével érintkezve bejuttathat pl. a szájába, ha nem figyel oda a higiéniára.

Ezen három szempont szerint soroltuk be a 21 féle közösségi sportteret két kockázati kategóriába:

  • Alacsonyabb“: ahol általában egyik kockázati tényező sincs jelen
  • Magasabb“: ahol akár csak egy kockázati tényező is jelen van. Itt három fokozat van, amelyeket piros-zöld sávokkal jelöltünk (lásd lentebb a táblázatokban).

A javaslatainkat úgy tettük meg, hogy mindhárom egészségügyi kockázatot minimalizálhassuk egy esetleges a közösségi sportterek használatát érintő enyhítés esetén, mert a fenti három kockázati típusból sajnos egy is elegendő lehet a fertőzéshez.

Mi is úgy gondoljuk, hogy jelenleg a legjobb megoldás a parkok teljes lezárása, mert nullára csak így csökkenthető az egészségügyi kockázat és ezzel lehet a leghatékonyabban megfékezni a vírus továbbterjedését, ugyanakkor előbb-utóbb nálunk is enyhíteni fognak a korlátozásokon. Ezért kiemelten fontos, hogy a közösségi sportparkok jelenlegi és a jövőbeli használatát érintő intézkedéseket betartsuk, mert ez mindannyiunk közös érdeke.

 

hirdetés

 

Általánosságban

Mielőtt végig vennénk az egyes sportparkokat, fontos megjegyezni, hogy vannak olyan körülmények, amelyek szinte mindegyik parknál előfordulhatnak. A városoknak, kerületeknek  érdemes lehet ezek feltételeit megvizsgálnia és adott esetben kommunikálnia lakosaik felé:

Testkontaktus és Távolságtartás:

  • A parkok megközelítésekor és annak elhagyásakor ügyeljünk arra, hogy egymást kikerülve tegyük azt, megtartva a minimum 2 métert.

Eszközkontaktus:

  • A körbekerített parkok, pályák (pl. kosárlabdapálya, stb.)  ajtajait, kilincseit, reteszeit mindannyian megfogjuk, ezért ezt ajánlott kesztyűvel, vagy valamilyen ruhadarabbal megfogni.

Lehetséges korlátozások, intézkedések:

  • A parkok lezárására használt A/4-es, A/3-as laminált lapok mintájára a korlátozásokat/figyelmeztetéseket is ki lehet tenni az előzőleg meghatározott információk szerint pl. egyszerre max hány fő lehet a parkban, hordjanak kesztyűt stb.
  • Az átemeneti állapotnál is érdemes a lezáráshoz használt szalagokat meghagyni az eszközökön kívül (pl. kerítésen, információs táblára feltekerve, stb.), ezzel is emlékeztetve erre az embereket.
  • Település nagyságától, parkok számától függően, kiemelten a fitneszparkok, kondiparkok, parkour parkok, erdei tornapályák esetében felmerülhet azok rendszeres fertőtlenítése a parkok üzemeltetője által vagy a helyszínen felületfertőtlenítő kihelyezése, amit  a sportolók használhatnak.
  • Vannak sportparkok, pályák, amik összességében nagyobb rizikót hordoznak a három szempont szerint (testkontaktus, eszkoözkontaktus, távolságtartás), ezért olyan intézkedések is felmerülhetnek, hogy egy-egy helyszínt csak bizonyos időintervallumokban hagynak nyitva, vagy a következő szakaszban még meg sem nyitják azokat.

Mozgásforma:

  • Ebben az időszakban, lehetőleg olyan mozgás formát válasszunk, amit korábban is csináltunk, magabiztosak vagyunk benne vagy kellő biztonsággal tudjuk azt végezni, hogy elkerüljük az olyan sérüléseket, ami orvosi beavatkozást igényelhet. Most ne kockáztassuk feleslegesen az épségünket, ezzel is támogatva az egészségügyi szektort a vírus elleni kűzdelemben.

Higiénia:

  • Maszkhasználat: a legtöbb sportnál huzamosabb ideig vagyunk egymás társaságában így ajánlatos ennek használata edzés alatt is, ha nem egy háztartásban élünk! Futás közben is érdemes ezt megfontolni, ha sok ember mellett futunk el.

 

A parkokat öt sportkategóriába csoportosítjuk (testedzés, labdasportok, ütős sportok, technikai sportok, hobbi sportok) és így megyünk végig rajtuk:

TESTEDZÉS

Ebbe a sportkategóriába hat parktípus tartozik: Fitneszpark, Fitneszpark+, Street Workout Park (Kondipark), Erdei TornapályaParkour Park, Rekortán futópálya

Közösségi sportterek újranyitása - Testedzés - Free Sport Parks Térkép Blog
Testedzés – Free Sport Parks Térkép

Javaslatok:

  • Testkontaktus és Távolságtartás:
    • Alapesetben ezen parktípusoknál nem jellemző, hogy a sportok végzéséhez sporttársunkat kellene megérinteni, így most a minimum 2 méteres távolság betartására kell törekedni.
    • Futópályán ügyeljünk a távolságtartásra kikerülésnél és előzésnél is!
  • Eszközkontaktus:
    • Kesztyűhasználat: kiemelten fontos a fitneszparkok, kondiparkok, erdei tornapályák, parkour parkok esetében, mert itt sok ember által megfogott eszközöket, kapaszkodókat használnunk!
  • Lehetséges korlátozások:
    • Létszámkorlát: max fő/park ( pl.  1 fő / 15 m2, de legalább eggyel kevesebb fő mint az eszközállomások száma)
      • A testedző parkoknál fontos, hogy ne legyen minden eszköz foglalt, legyen lehetőség kényelmesen, távolság megtartásával egymás között eszközöket váltani.
    • Időkorlát: pl. max 15-20 perc/fő, ha várakozik más is
      • Érdemes most rövidebb edzésekre készülni, hogy más is kapjon lehetőséget, vagy olyan időpontot választani, amikor kevesebb a látogató.

 

 

LABDASPORTOK

Ebbe a sportkategóriába is hat parktípus tartozik: FocipályaKosárlabdapályaStreetball pálya, Röplabdapálya, Teqball asztalLábtenisz pálya

Közösségi sportterek újranyitása - Labdasportok - Free Sport Parks Térkép Blog
Labdasportok – Free Sport Parks Térkép

Javaslatok:

  • Testkontaktus és Távolságtartás:
    • Alapesetben a csapatsportoknál (pl. foci, kosár, stb.) kiemelten jellemző, hogy a sportolás közben testkontaktusba kerülünk játékos társunkkal, és a legtöbbször a 2 méter sem tartható. A legfontosabb, hogy ezeket a sportokat most ne űzzük a megszokott formában, hanem csak “távolságtartással” játszuk azokat pl. passzolgassunk egymásnak, dobjunk kosárra.
    • A nem csapatsportoknál (pl. Teqball, lábtenisz), ha két fő játszik egyszerre, úgy biztosan tartható a 2 méter.
  • Eszközkontaktus:
    • Kesztyűhasználat: ha nem egy háztartásból vagyunk, akkor javasolt itt is a kesztyűhasználat, mert a labdát mindegyik sportnál érintjük kézzel.
  • Lehetséges korlátozások:
    • Létszámkorlát:
      • Kosárlabda, Streetball, Foci: pl. max 2-4 fő/pálya
      • Teqball, Lábtenisz, Röplabda: pl. max 2 fő/pálya, ezzel biztosan tartható a 2 méteres távolság
    • Időkorlát: pl. max 15-20 perc/játék, ha várakozik más is
      • Érdemes most rövidebb játékra készülni, hogy más is kapjon lehetőséget, vagy olyan időpontot választani, amikor kevesebb a látogató.

 

hirdetés

 

ÜTŐS SPORTOK

Ebbe a kategóriába három parktípus tartozik: Ping-Pong asztal, Teniszpálya, Tollaslabdapálya

Közösségi sportterek újranyitása - Ütős sportok - Free Sport Parks Térkép Blog
Ütős sportok – Free Sport Parks Térkép

Javaslatok:

  • Testkontaktus és Távolságtartás:
    • Alapesetben ezeknél a sportoknál nem kerülünk testkontaktusba, itt most a megfelelő távolságtartásra kell törekedni és ha csak két fő játszik egyszerre, úgy biztosan tartható mindegyiknél a 2 méter.
  • Eszközkontaktus:
    • Kesztyűhasználat: mindegyik sportnál a közös labdát érintjük kézzel, ha nem egy háztartásból vagyunk, akkor javasolt a kesztyűhasználat.
  • Lehetséges korlátozások:
    • Létszámkorlát: pl. max 2 fő/pálya
    • Időkorlát: pl. max 15-20 perc/játék, ha várakozik más is
      • Érdemes most rövidebb játékra készülni, hogy más is kapjon lehetőséget, vagy olyan időpontot választani, amikor kevesebb a látogató.

 

TECHNIKAI SPORTOK

Ebbe a sportkategóriába három parktípus tartozik: Skatepark, Görkoripálya, Görhokipálya

Közösségi sportterek újranyitása - Technikai sportok - Free Sport Parks Térkép Blog
Technikai sportok – Free Sport Parks Térkép

Javaslatok:

  • Testkontaktus és Távolságtartás:
    • Alapesetben a görhokinál kiemelten jellemző, hogy a sportolás közben testkontaktusba kerülünk játékos társainkkal, és a legtöbbször a 2 méter sem tartható. A legfontosabb, hogy ezt a sportot most ne űzzük a megszokott formában, hanem csak “távolságtartással” játszuk azt pl. csak passzolgassunk egymásnak. A skateparkok esetében vannak induló és érkező elemek, ahol egyszerre többen is állhatnak és ott nem mindig tartható a 2 méteres távolság.
  • Eszközkontaktus:
    • Kesztyűhasználat: skateparkoknál megfoghatjuk az egyes elemeket, korlátokat,  így itt javasolt lehet a kesztyűhasználat.
  • Lehetséges korlátozások:
    • Létszámkorlát:
      • Skatepark: pályától függ, aszerint, hogy pl. az induló-érkező elemeken  hány ember fér el egyszerre 2 méteres távolság megtartásával.
      • Görkoripálya: ez egy ovális pálya, ahol folyamatosan köröznek a korisok, pl. max 4-8 fő/pálya, akkor biztos van hely előzni és követni is.
      • Görhokipálya: pl. max 2-4 fő/pálya
    • Időkorlát: pl. max 15-20 perc/játék, ha várakozik más is
      • Érdemes most rövidebb játékra, gurulásra készülni, hogy más is kapjon lehetőséget, vagy olyan időpontot választani, amikor kevesebb a látogató.

 

HOBBI SPORTOK

Ebbe a kategóriába szintén három parktípus tartozik: Sakk, Petanque pályaFrizbi Golf pálya

Közösségi sportterek újranyitása - Hobbi sportok - Free Sport Parks Térkép Blog
Hobbi sportok – Free Sport Parks Térkép

Javaslatok:

  • Testkontaktus és Távolságtartás:
    • Alapesetben ezeknél a sportoknál nem kerülünk testkontakusba egymással, így itt is a megfelelő távolságtartáson van a hangsúly.
    • Sakknál az asztalnál ülve nem lehet egymástól két méteres távolságot tartani, ezért csak egy háztartásban élőknek javasolt a játék ezen formája. Ugyanakkor a szabdtéri sakknál (nagy figurák a földre rajzolt táblán) lehet tartani a 2 métert.
  • Eszközkontaktus:
    • Kesztyűhasználat: ha nem egy háztartásból vagyunk indokolt lehet itt is a kesztyűhasználat.
  • Lehetséges korlátozások:
    • Létszámkorlát:
      • Sakk: pl. max 2 fő/asztal vagy szabadtéri sakk (nagy figurák a földre rajzolt táblán).
      • Petanque: pl. max 2-4 fő/pálya
      • Frizbi Golf: itt olyan nagy területen/pályán zajlik a játék, hogy nem indokolt a létszámkorlát, ha betartják a távolságtartást.
    • Időkorlát: Ezeknél a sportoknál nem érdemes időkorlátot szabni a játékok egyedi szabályai miatt, ugyanakkor a résztvevők szükség esetén biztonságosan tudnak egymással egyeztetni a helyszínen.

 

hirdetés

 

 

 

Hol vannak sportparkok?

Térképünkön több mint 1880 helyszín között tudsz keresni. Ajánlatos előre feltérképezned a lakókörnyezetedet, hogy hol mit tudsz majd sportolni, ha eljön az újranyitás ideje:

 

Térkép